آنفلوآنزا جان می‌گیرد | هشدار به گروه‌های پرخطر
‌آنفلوآنزا در چه شرایطی به مرگ بیمار منجر می‌شود؟

آنفلوآنزا جان می‌گیرد | هشدار به گروه‌های پرخطر

جام جم آنلاین بررسی می‌کند

آنفلوآنزا فروکش کرده است؟ | پیامدهای اظهارنظرهای غیر علمی

وزیر بهداشت و درمان  معتقد است بیماری آنفلوآنزا‌ حدود یک هفته است که در کشور فروکش کرده. این درحالی است که مراجعه بیماران به مراکز درمانی خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.کارشناسان نیز تاکید می‌کنند برای قضاوت درست درباره کاهش شیوع یک بیماری باید براساس شواهد اپیدمیولوژیک اظهار نظر کرد.  
وزیر بهداشت و درمان  معتقد است بیماری آنفلوآنزا‌ حدود یک هفته است که در کشور فروکش کرده. این درحالی است که مراجعه بیماران به مراکز درمانی خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.کارشناسان نیز تاکید می‌کنند برای قضاوت درست درباره کاهش شیوع یک بیماری باید براساس شواهد اپیدمیولوژیک اظهار نظر کرد.  
کد خبر: ۱۳۸۵۷۹۵

به گزارش جام جم آنلاین، شهروندان زیادی این روزها گرفتار بیماری آنفلوآنزا شده‌اند، مراجعه شهروندان به مراکز درمانی نیز افزایش شیوع این بیماری را در کشور  تایید می‌کند. این درحالی است که  وزیر بهداشت و درمان دیروز ادعا کرد حدود یک هفته است که بیماری آنفلوآنزا در کشور فروکش کرده است.

‌‌کم نیستند کارشناسانی که تاکید می‌کنند ‌ادعای کاهش شیوع آنفلوآنزا در کشور درست نیست، زیرا در کشور بیماریابی به شکل فعال انجام نمی‌شود و اطلاعات مدیران نظام سلامت  فقط براساس آمار بیمارانی به دست آمده است که برای درمان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

افزایش یا کاهش مراجعه بیماران

آنفلوآنزا فروکش کرده است؟ | پیامدهای اظهارنظرهای اشتباه

بررسی اظهار نظر مدیران حوزه سلامت در استان‌های مختلف کشور نیز تایید می‌کند که اطلاعات جمع آوری شده مدیران نظام سلامت از مراکز درمانی نیز  قابل استناد نیست، زیرا بسیاری از مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت  در چند روز اخیر از افزایش مراجعه به مراکز درمانی خبر داده‌اند.

 برای نمونه مسعود شریفی، معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد از ابتلای ۵۱۲ نفر به بیماری آنفلوآنزا و فوت ۱۰ نفر تا صبح روز شنبه در این استان خبر داده است.

‌معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد معتقد است پیش‌بینی روند ابتلا به آنفلوآنزا در روزهای آینده آسان نیست. اما به نظر می‌رسد استان یزد به قله ابتلا رسیده است.

پژمان بختیاری‌نیا، رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز جمعه گذشته درباره شیوع آنفلوآنزا در این استان گفت‌: تست آنفلوآنزای ۵۵ درصد مراجعان به مراکز بهداشت استان مثبت است و  ۶۵ درصد  مبتلایان کمتر از ۴۵ سال ‌ دارند.

‌او افزود: از هفته آخر مهر‌ با ‌جهش در میزان مراجعه بیماران حاد تنفسی به مراکز بهداشتی خوزستان مواجه بودیم که در ادامه با شیب ملایمی افزایش یافت و اکنون در حد بالای خود ثابت مانده است.

 عباس علی‌پور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز  پنجشنبه گذشته با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به ‌ آنفلوآنزا در این استان افزایش یافته است، گفت: نتیجه تست آنفلوآنزای ۲۵ درصد افرادی که با علائم تنفسی به ‌مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند، مثبت است.

جای خالی بیماریابی فعال در کشور

آنفلوآنزا فروکش کرده است؟ | پیامدهای اظهارنظرهای اشتباه

کارشناسان معتقدند برای قضاوت درست درباره ‌کاهش شیوع یک بیماری در جامعه باید اطاعات را از چند منبع به دست آورد و با بررسی آنها به تصویر روشنی از شرایط رسید. برای نمونه اگر فقط براساس مراجعه افراد به مراکز درمانی اظهار نظر کنیم همه جامعه را در نظر نگرفته‌ایم، چراکه کم نیستند افرادی که برای درمان به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.

دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست و  ‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز معتقد است برای صحبت از کاهش بیماری آنفلوآنزا در کشور به اطلاعات مناسبی نیاز است که از طریق بیماریابی و غربالگری به دست آمده باشد.

او در گفت‌وگو با جام جم آنلاین می‌افزاید: به نظر می‌رسد ادعای وزیر بهداشت مبنی بر فروکش کردن آنفلوآنزا‌ فقط براساس آمار افرادی است که برای گرفتن خدمات به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

آن طور که او توضیح می‌دهد‌ برای اینکه مطمئن شویم که آنفلوآنزا در جامعه روند کاهشی دارد‌ باید کارشناسان حوزه بهداشت ‌به شکل فعال به جامعه مراجعه کنند.

‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا عنوان می‌کند: مشکل اینجاست که ما در کشور نظام مراقبت فعال بیماری نداریم تا براساس اطلاعات مناسب به قضاوت درباره شرایط بیماری‌ها بپردازیم‌.

کارشناسان تاکید می‌کنند اطلاعات مناسب از شرایط شیوع یک بیماری فقط با غربالگری، بیماریابی و نمونه گیری به دست می‌آید که در نظام سلامت ما به‌درستی به آن پرداخته نمی‌شود.

سوری در این باره می‌گوید: برای نمونه در روزهای اوج کرونا در کشورمان غربالگری و تست‌های کرونا آنقدر کم بود که در رتبه 120 جهان قرار داشتیم.

این درحالی است که ‌در مواجه با شیوع آنفلوآنزا در کشورمان برنامه‌ای برای غربالگری و بیماریابی در دستور کار مسئولان نظام سلامت قرار ندارد.

خطر افزایش عادی انگاری

آنفلوآنزا فروکش کرده است؟ | پیامدهای اظهارنظرهای اشتباه

به این ترتیب می‌توان گفت مدیران نظام سلامت در کشورمان براساس اطلاعات ناقص به قضاوت درباره شیوع بیمارها می‌پردازند و چنین رویکردی پیامدهای ناگواری برای جامعه در پی دارد از بی‌اعتمادی به مدیران گرفته تا عادی انگاری شهروندان در مواجه با بیماری.

رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره اینکه چرا نباید مسئولان نظام سلامت فقط براساس آمار مراجعه بیماران به مراکز درمانی درباره شرایط آنفلوآنزا قضاوت کنند؟ می‌گوید: مراجعه افراد به مراکز درمانی تا حدی می‌تواند شرایط یک بیماری را در جامعه نشان دهد، زیرا با توجه به وضعیت جامعه این آمار ‌ تغییر می‌کند.

‌برای نمونه برخی شهروندان مبتلا به آنفلوآنزا تصور می‌کنند با استراحت در منزل نشانه‌های بیماری آنها کاهش می‌یابد و یا کم نیستند شهروندانی که از ترس ابتلا به بیماری به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.‌‌ در نتیجه می‌توان گفت اطلاعات وزارت بهداشت اگر فقط براساس مراجعه شهروندان به مراکز درمانی تهیه شده باشد، ناقص است.

این اپیدمیولوژیست ادامه می‌دهد: افزون بر این ما حتی نمی‌دانیم افرادی که نشانه‌های بیماری را دارند به کووید-19 مبتلا شده‌اند یا گرفتار بیماری آنفلوآنزا هستند، زیرا آن طور که باید از بیماران تست‌‌ پی سی آر گرفته نمی‌شود.

آن طور که او توضیح می‌دهد چنین شرایطی سبب می‌شود که تصویر شفافی از وضعیت بیماری در کشور وجود نداشته باشد و مدیران براساس اطلاعات نادرست اظهار نظر کنند.

رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره پیامدهای اظهار نظرهای غیر علمی نیز می‌گوید: چنین رویکردی سبب بی‌اعتمادی مردم، سیاست گذاری نادرست، تصمیم‌های اشتباه  و در نهایت شیوع عادی انگاری در جامعه می‌شود.

این درحالی است که براساس گزارش‌های وزارت بهداشت و درمان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه نیز به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و حدود 20درصد از شهروندان از ماسک استفاده می‌کنند. در  چنین شرایطی دم زدن از فروکش کردن آنفلوآنزا براساس اطلاعات نامناسب می‌تواند به عادی انگاری شرایط دامن بزند و شرایط را برای شیوع بیشتر بیماری مهیا کند.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها